بسکام (BASCOM) نرم افزاری است برای برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی براساس میکروکنترلرها با استفاده از زبان برنامه نویسی بیسیک که توسط مارک آلبرت (Mark Albert) برنامه نویسی و توسعه داده شده است.
در برنامه نویسی میکروکنترلرهای AVR از دو زبان سی (C) و بیسیک (BASIC) میتوان استفاده کرد .
یکی از مزایای کدنویسی به زبان بیسیک سادگی دستورهای آن است. از این رو یادگیری برنامه نویسی میکروکنترلرهای AVR با زبان بیسیک نسبت به زبان c ساده تر است. البته این به معنای ضعف زبان بیسیک نمی باشد به گونه ای که کارهایی که با زبان C قابل انجام است با زبان بیسیک هم قابل انجام است.
مطالبی که در این مجموعه آموزشی خواهید آموخت:
فصل اول : آشنایی با منوهای محیط نرم افزار Bascom AVR
- معرفی منوها
فصل دوم : آشنایی با محیط نرم افزار Bascom AVR
- معرفی محیط شبیه سازی
- معرفی محیط برنامه ریزی
فصل سوم : دستورات و توابع برنامه نویسی Bascom
- فرمان ها در BASCOM
- دستورات حلقه و پرش و شرطی
- دستورات متغیرهای رشته ای
- تبدیل کدها و متغیرها به یکدیگر
- دستورات ایجاد تاخیر در برنامه
- دستورات روی پایه ها،رجیسترها وآدرس های حافظه
- دستورات روی متغیرهای غیر رشته ای
- دستورات استفاده از جدول
- بررسی دیگر دستورات
فصل چهارم : آشنایی با نرم افزار Proteus
- وارد شدن به برنامه
- شبیه سازی یک مدار ترانزیستوری
- شبیه سازی یک مدار دارای میکرو
فصل پنجم : برنامه نویسی LED
- طراحی یک مدار چشمک زن با یک LED
- طراحی مدار چشمک زن با هشت LED
- طراحی مدار چشمک زن با دفعات مشخص با هشت LED
- خاموش و روشن شدن LED ها با یک کلید
- خاموش و روشن شدن LED ها با دو کلید
- خاموش و روشن شدن یک LED با چند کلید
- خاموش و روشن شدن یک LED با فشردن متوالی
- مدار چشمک زن با دو LED
- رقص نور با استفاده از هشت LED
- رقص نور با استفاده از هشت LED و پیاده سازی با جدول LOOKUP
- پیاده سازی یک مثال کاربردی
فصل ششم : برنامه نویسی 7-seg
- نمایش یک عدد ثابت
- نمایش عددهای صفر تا نه
- نمایش یک عدد دو رقمی
- نمایش عددهای صفر تا 99
- شمارنده صعودی و نزولی
فصل هفتم : برنامه نویسی LCD کاراکتری
- آشنایی با LCD کاراکتری
- پیکربندی LCD کاراکتری
- درج عبارت بر روی LCD کاراکتری
- تابلو روان با استفاده از LCD
- حرکت سطری و ستونی در تابلو روان
- طراحی شمارنده بر روی LCD
- نمایش کاراکترهای دلخواه بر روی LCD
فصل هشتم : برنامه نویسی تایمرها و وقفه ها
- آشنایی با تایمرها
- وقفه های خارجی
- وقفه سر ریز تایمر
- طراحی شمارنده با تایمر
فصل نهم : برنامه نویسی صفحه کلید
- آشنایی با صفحه کلید و دستورات مرتبط با آن
- اسکن صفحه کلید
- اسکن صفحه کلید و نمایش عبارت روی هر کلید
فصل دهم : برنامه نویسی ADC
- آشنایی با مبدل های آنالوگ به دیجیتال
- پیکربندی و دستورات مرتبط با ADC
- خاموش و روشن شدن LED با استفاده از پتانسیومتر
- ولت متر صفر تا پنج ولت
- دما سنج دیجیتالی
فصل یازدهم : برنامه نویسی LCD گرافیکی
- آشنایی با LCD گرافیکی
- آشنایی با کتابخانه و دستورات مرتبط با LCD گرافیکی
- رسم دایره بر روی LCD گرافیکی
- رسم چهار ضلعی بر روی LCD گرافیکی
- شمارنده بر روی LCD گرافیکی
- چاپ تصویر بر روی LCD گرافیکی
- برنامه چاپ تصویر بر روی LCD گرافیکی
فصل دوازدهم : Watchdog Timer
- راه اندازی Watchdog Timer
فصل سیزدهم : روشهای ارتباطی درAVR
- پیشگفتار
- ارتباط سریال RS232
- محیط Terminal Emulator
- ارتباط سریال SPI
- ارتباط سریال I2C یا 2Wire
- ارتباط سریال 1Wire
فصل چهاردهم : تایمر و کانتر
- راه اندازی تایمر صفر در مد تایمر
- راه اندازی تایمر صفر در مد کانتر
- راه اندازی تایمر یک در مد تایمر
- برنامه ساعت با تایمر یک
- راه اندازی تایمر یک در مد تایمر مقایسه ای
- راه اندازی تایمر یک در مد Capture
- راه اندازی کانتر یک
- پیکربندی تایمر/ کانتر یک در مد PWM
- راه اندازی تایمر2
- راه اندازی تایمر2 در مد مقایسه ای
- راه اندازی کانتر2
- راه اندازی تایمرکانتر2 در مد PWM
فصل پانزدهم : راه اندازی موتورها
- موتور DC
- موتور پله ای
فصل شانزدهم : پروژه
- نمایش تصویر بر روی LCD گرافیکی
- اندازه گیری فشار هوا
- فرکانس متر
- ولت متر صفر تا 24 ولت
- اندازه گیری فاصله توسط سنسور آلتراسونیک
- اتصال ترموکوپل نوع K به میکرو
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.