مایا (به انگلیسی: Maya) نرم افزار بسیار قدرتمند گرافیک کامپیوتری سه بعدی و انیمیشن سازی و محصول کمپانی بزرگ Autodesk است . مایا نرم افزار مدلسازی حرفه ای سه بعدی و انیمیشن سازی بسیار کاربردیست و تعامل فوق العاده ای با دیگر نرم افزار های مطرح دنیای گرافیک برای ساخت بازی های ویدئویی، فیلم های انیمیشنی، سریال های تلویزیونی یا جلوه های ویژه دارد.
شاید کمتر انیمیشن مطرحی در دنیای امروز را ببینیم که در روال تولید آن از ابر نرم افزار مایا کمکی گرفته نشده باشد.
دوره آموزشی فارسی ” آموزش جامع مایا ۲۰۲۲ و بالاتر ”
در این دوره آموزش مایا ۲۰۲۲ نحوه ساخت مدل های سه بعدی و انیمیشن با کیفیت در مایا را یاد می گیرید. در این دوره مهارت های اصلی مایا از جمله مدل سازی، تکسچردهی، رندرینگ و انیمیشن را در یک روند کاری پروژه محور پوشش می دهیم که به طور یکسان برای فیلم، موشن گرافیک و طراحی بازی کاربرد دارند.
اصولی مانند انتخاب و تغییر دادن آبجکت ها، سازمان دهی صحنه ها و شخصی سازی محیط کاربری را یاد خواهید گرفت. سپس مدل سازی پولیگانی، ساخت و اصلاح Mesh ها، حجاری و مدل سازی NURBS را به شما آموزش می دهیم.
نحوه ساخت و اعمال کردن متریال ها روی سطوح، افزودن رنگ ها، تکسچر و بازتاب نور را یاد می گیرید. سپس شیوه به کارگیری دوربین ها، نورپردازی و افکت های عمق میدان با استفاده از موتور رندر آرنولد را به شما نشان می دهیم.
در انتهای این دوره آموزش Maya نحوه افزودن حرکات و جان بخشیدن به اثری که ساخته اید با استفاده از ابزارهای انیمیشن سازی مایا را یاد خواهید گرفت.
عناوین و سرفصل های دوره آموزشی فارسی ” آموزش Maya 20۲۲ و بالاتر “
مقدمه
۱- ساخت مدل های سه بعدی و انیمیشن های با کیفیت با مایا
۲- سیستم مورد نیاز برای مایا
۳- استفاده بهینه از فایل های تمرینی
۴- فعالسازی موتور رندر آرنولد
فصل اول – محیط کاربری مایا
۱- بررسی محیط کاربری مایا
۲- کار با فایل ها و پروژه های مایا
۳- کار در محیط مایا
۴- پیکربندی Viewport ها
۵- استفاده از Hotbox و منوهای Marking
۶- شخصی سازی تنظیمات
۷- استفاده از Workspace های مایا
فصل دوم – انتخاب و تغییر آبجکت ها
۱- انتخاب کردن آبجکت ها
۲- استفاده از ابزار Move
۳- چرخاندن و تغییر اندازه
۴- تغییر دادن نقاط Pivot
۵- تکثیر کردن آبجکت ها
۶- آشنایی با Channel Box
۷- کار با Attribute Editor
۸- ریست کردن و فریز کردن Transformation ها
۹- Snap کردن آبجکت ها
فصل سوم – سازمان دهی صحنه های مایا
۱- کار با Outliner
۲- ساخت سلسله مراتب
۳- گروه بندی آبجکت ها
۴- آشنایی با Hypergraph
۵- ساخت لایه ها
۶- نمایش دادن و مخفی کردن آبجکت ها
۷- کار با Selection Mask ها
۸- ساخت مجموعه ها در Outliner
فصل چهارم – ساخت مدل های پولیگانی
۱- ساخت مدل های پولیگانی
۲- گسترش دادن مدل های پولیگانی
۳- انتخاب مولفه های پولیگانی
۴- استفاده از Soft Select و Symmetry
۵- استفاده از ابزارهای Brush برای حجاری Mesh ها
۶- استفاده از جعبه ابزار مدل سازی
فصل پنجم – مدل سازی مش های پولیگانی
۱- تنظیم کردن مرجع ها
۲- مدل سازی از روی مرجع
۳- استفاده از ابزارهای Extrude
۴- کار با Edge Loop ها
۵- ترکیب کردن و جدا کردن
۶- جوش دادن مولفه ها به هم
۷- کپی آینه ای و ترکیب کردن مولفه ها
۸- استفاده از Polygon Bride
۹- استفاده از ابزارهای Bevel
فصل ششم – تکنیک های دیگر مدل سازی
۱- آشنایی با Quad Draw
۲- نرم کردن سطوح
۳- کار با Subdivision Surface ها
۴- افزودن خطوط تا به سطوح صاف
۵- ابزارهای Boolean
۶- مدیریت تاریخچه آبجکت
فصل هفتم – کار با منحنی ها
۱- اصول منحنی های NURBS
۲- ایجاد منحنی ها
۳- اصلاح منحنی ها
۴- حجم دادن در راستای یک مسیر
فصل هشتم – ساخت متریال ها
۱- مروری بر رندر در مایا
۲- آشنایی با انواع Shader های ساده
۳- کار با متریال های آرنولد
۴- شفافیت و شکست نور در آرنولد
۵- ساخت و اعمال Map ها
۶- استفاده از Bitmap ها به عنوان تکسچر
۷- کار با پنجره Hypershade
۸- ساخت متریال ها در Hypershade
فصل نهم – اعمال کردن متریال ها و تکسچرها
۱- اعمال کردن چندین متریال روی آبجکت ها
۲- انجام UV Mapping روی آبجکت های پولیگانی
۳- آشنایی با UV Editor
۴- انجام UV Mapping روی آبجکت های پیچیده
۵- حفظ کردن مقیاس UV
فصل دهم – رندر کردن در آرنولد
۱- تنظیمات رندر
۲- نورهای ساده مایا برای آرنولد
۳- نورهای نقطه ای مایا
۴- استفاده از نورهای محیطی آرنولد
۵- استفاده از آبجکت ها به عنوان نور
۶- نورپردازی تصویر محور و Skydome ها
۷- افزودن دوربین ها
۸- افزودن عمق میدان در آرنولد
۹- ساخت Motion Blur در آرنولد
۱۰- نمای رندر و خروجی نهایی
فصل یازدهم – انیمیشن سازی در مایا
۱- آشنایی با محیط کاربری انیمیشن
۲- انیمیشن سازی آبجکت ها با استفاده از Set Key
۳- اصلاح کردن Key ها روی Timeline
۴- اصلاح کردن Key ها در Graph Editor
۵- اصلاح کردن Key ها در Dope Sheet
۶- کار با Time Editor
۷- انیمیشن سازی آبجکت ها در راستای مسیرهای Spline
۸- ایجاد چرخه های انیمیشن
۹- بصری سازی انیمیشن
۱۰- پخش کردن انیمیشن با استفاده از Playblast
فصل دوازدهم – نتیجه گیری
۱- گام های بعدی
دوره آموزشی فارسی ” آموزش جامع مایا ۲۰۱۸ و بالاتر ”
طریقه ساخت مدل های سه بعدی و انیمیشن های با کیفیت در مایا را یاد بگیرید. در این دوره آموزش مایا مهارت های اصلی آن در یک پروژه واقعی بررسی می شوند، یعنی مدلسازی، کار با تکسچر، رندر و انیمیشن. تکنیک هایی که در اینجا یاد خواهید گرفت قابل استفاده در فیلم، موشن گرافیک، طراحی بازی و انیمیشن هم هستند.
در ابتدای این دوره آموزش مایا به بررسی مبانی اصلی محیط کاربری مایا می پردازیم، از جمله انتخاب و دستکاری اشیا، سازمان دهی صحنه ها و شخصی سازی محیط کاربری. سپس با مدلسازی پولیگانی، ساخت و اصلاح Mesh ها، حجاری یا اسکالپتینگ و کار با سطوح NURBS آشنا می شویم.
بعد از اینکه با مدلسازی آشنا شدید، می توانید طریقه ساخت و اعمال کردن متریال ها را یاد بگیرید، مانند اضافه کردن رنگ، بافت و تکسچر و بازتاب به اشیا. سپس طریقه استفاده از دوربین ها، نورپردازی و افکت ها در فرایند رندر را خواهید آموخت و از موتور رندر جدید آرنولد در مایا استفاده خواهید کرد.
در پایان این دوره آموزش Maya به شما نشان می دهیم چگونه با استفاده از ابزارهای انیمیشن مایا، اثر خود را متحرک کرده و به آن جان ببخشید.
عناوین و سرفصل های دوره آموزشی فارسی ” آموزش مایا ۲۰۱۸ و بالاتر “
مقدمه
۱- خوش آمدگویی
۲- سیستم مورد نیاز
۳- استفاده از فایل های تمرینی
فصل اول – محیط کاربری مایا
۱- بررسی محیط کاربری مایا
۲- کار با فایل ها و پروژه های مایا
۳- ناوبری در محیط مایا
۴- پیکربندی Viewport ها
۵- استفاده از منوهای Hotbox و Marking
۶- شخصی سازی محیط کاربری
۷- استفاده از Workspace های مایا
فصل دوم – انتخاب و دستکاری اشیا
۱- انتخاب اشیا
۲- استفاده از ابزار Move
۳- چرخش و تغییر مقیاس
۴- دستکاری نقاط Pivot
۵- آشنایی با Channel Box
۶- کار با Attribute Editor
۷- ریست و فریز کردن Transformation ها
۸- Snap کردن اشیا
۹- تکثیر کردن اشیا
فصل سوم – سازمان دهی صحنه های مایا
۱- کار با Outliner
۲- ایجاد سلسله مراتب
۳- گروه بندی اشیا
۴- آشنایی با Hypergraph
۵- نمایش دادن و مخفی کردن اشیا
۶- ساخت لایه ها
۷- کار با Selection Mask ها
فصل چهارم – ساخت مدل های پولیگانی
۱- تفاوت های بین NURBS و پولیگان ها
۲- ساخت اشیای پولیگانی
۳- انتخاب اجزای پولیگانی
۴- استفاده از Soft Selection و Symmetry
۵- ترکیب و جدا کردن
۶- ابزارهای Boolean
۷- استفاده از ابزارهای Brush برای حجاری Mesh ها
فصل پنجم – مدلسازی مش های پولیگانی
۱- تنظیم کردن مرجع ها
۲- مدلسازی از روی مرجع ها
۳- کار با Edge Loop ها
۴- استفاده از ابزار Extrude
۵- مولفه های Mirror و Merge
۶- استفاده از ابزار Bevel
۷- حجم دادن در راستای یک مسیر
۸- استفاده از ابزار Polygon Bridge
فصل ششم – اصلاح کردن مش های پولیگانی
۱- استفاده از جعبه ابزار مدل سازی
۲- نرم کردن مدل ها و مدیریت جزئیات
۳- کار با Subdivision Surface
۴- ایجاد خط های چروک در سطوح صاف
۵- استفاده از Edge Flow برای صاف کردن شکل هندسی
۶- مدیریت تاریخچه اشیا
فصل هفتم – تکنیک های مدل سازی نوربز
۱- آشنایی با مولفه های NURBS
۲- اشکال ساده NURBS
۳- استفاده از ابزارهای منحنی NURBS
۴- ساخت سطوح دایره ای با Revolve
۵- استفاده از ابزار NURBS Loft
۶- باز و بسته کردن منحنی ها و سطوح
۷- ساخت اشکال با NURBS Planar Action
۸- استفاده از ابزار NURBS Extrude
فصل هشتم – اصلاح مدل های نوربز
۱- استفاده از isoparms برای اصلاح سطوح NURBS
۲- استخراج منحنی های NURBS از روی سطوح
۳- ساخت منحنی ها روی یک سطح
۴- تصویر کردن منحنی ها روی یک سطح
۵- بریدن سطوح NURBS
۶- تبدیل کردن NURBS به Polygon
فصل نهم – ساخت متریال ها
۱- بررسی رندر در مایا
۲- آشنایی با انواع اصلی Shader
۳- کار با متریال های آرنولد
۴- شفافیت و شکست نور در آرنولد
۵- ساخت و اعمال کردن Map ها
۶- استفاده از Bitmap ها به عنوان تکسچر
۷- کار با پنجره Hypershade
۸- ساخت متریال ها در Hypershade
فصل دهم – اعمال کردن متریال ها و تکسچرها
۱- اعمال چندین متریال روی اشیا
۲- اشیای پولیگانی UV Map
۳- آشنایی با UV Editor
۴- تصویر کردن تکسچرها روی سطوح NURBS
۵- نقاشی سه بعدی
فصل یازدهم – رندر کردن در مایا
۱- منوی تنظیمات رندر
۲- استفاده از Render View
۳- نورهای مایا و انواع نورپردازی
۴- آشنایی با دوربین ها
۵- استفاده از Light Editor
۶- رندر گروهی انیمیشن
فصل دوازدهم – رندر در آرنولد
۱- تنظیمات رندر آرنولد
۲- Render View در آرنولد
۳- استفاده از نورهای مایا در آرنولد
۴- استفاده از Area Light آرنولد
۵- استفاده از اشیا به عنوان نورها
۶- نورپردازی مبتنی بر تصویر و Skydome ها
۷- اضافه کردن عمق میدان در آرنولد
۸- ساخت Motion Blur در آرنولد
۹- رندر کردن انیمیشن در آرنولد
فصل سیزدهم – انیمیشن سازی در مایا
۱- آشنایی با محیط کاری انیمیشن
۲- انیمیشن سازی اشیا با استفاده از Set Key
۳- اصلاح کردن Key ها در Graph Editor
۴- اصلاح کردن Key ها در Dope Sheet
۵- ساخت Key های Breakdown
۶- انیمیشن سازی اشیا در امتداد مسیرهای Spline
۷- مصورسازی انیمیشن
۸- استفاده از ابزار Grease Pencil
۹- ایجاد چرخه های انیمیشن
۱۰- پخش کردن انیمیشن با استفاده از Playblast
فصل چهاردهم – نتیجه گیری
۱- گام های بعدی
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.